foto%20500_edited.jpg
AMIKOR MINDEN SZEREPLŐ TE MAGAD VAGY
interjú Várkonyi Zoltán forgatókönyvíróval

17 évig dolgoztál az RTL Klub Barátok közt című sorozatánál, melynek 2015-től 2020-ig a vezető írója voltál. Neked köszönhetjük a Szívek szállodája (Gilmore Girls) zseniális magyar szövegét, de fordítottál olyan sorozatokat is, mint a Maffiózók és Az alelnök. A New York Film Academy forgatókönyvíró szakán végeztél, és angolul tanítottál forgatókönyvírást a Budapesti Metropolitan Egyetemen. Szinkrondramaturgiát oktattál, írói kurzusokat tartottál a Barátok közt produkciónál. Novellákat írsz, színházi dramaturg is vagy. Honnan jött az ötlet, hogy kreatív írói kurzust indíts?

 

Egy iskola ötlete már akkor megfogalmazódott bennem, amikor filmfordítással foglalkoztam. Az ugyanis olyasmi, amit hivatalosan, intézményi formában nem is lehet tanulni. Az ember maximum tanfolyamokat talál, azt is csak akkor, ha nagyon keres. A forgatókönyvírással már más a helyzet: több egyetemen is tanítják. Ám kifejezetten tévésorozatok írására irányuló képzés nincs. A kétezres évekig nem is volt szokás a sorozatot egy lapon emlegetni a filmmel, pedig látjuk, hogy az utóbbinak ma egyre nagyobb a presztízse. Érdemes lenne külön figyelmet szentelni ennek a műfajnak.

foto%20221d_edited.jpg

Nagyon sok műfajban kipróbáltad magad. A forgatókönyvírás az igazi szerelem?

Mindenképp. Nekem volt olyan szerencsém, hogy New Yorkban tanulhattam. Amerikában sokkal átfogóbban tanítják a műfajt, az amerikai filmstruktúra is olyasmi, amit Magyarországon csak az utóbbi évtizedekben kezdtek el használni. A New York Film Academy a sorozatokra is nagy hangsúlyt fektetett: kellett írnunk forgatókönyvet egy már létező sorozathoz, és létre kellett hoznunk egy teljesen önállót is, aminek mi találjuk ki a sztoriját, a karaktereit, az évadíveit stb. Az írás aztán hozza magával a dramaturgiát is: tudnod kell, mi az, amire nem lesz szükség, mi az, amit ki kell húznod, össze kell vonnod, vagy át kell alakítanod, hogy feszes maradjon a tempó. Ha szétesik a szöveged, az a halál.

 

Magyarországon egyre népszerűbbek a saját gyártású sorozatok, ezzel összhangban egyre keresettebbek a jó forgatókönyvírók. Milyen képzésre van szüksége annak, akit érdekel ez a szakma, és forgatókönyvíró szeretne lenni?

A remake-ek mellett szerencsére egyre több saját gyártású tévésorozat készül Magyarországon is. Egy-egy írószoba a műfajtól függően átlagban 6-8 íróból áll, egy napi sorozat esetében ehhez hozzájönnek a dialógírók, dramaturgok, ezért egyre keresettebbek a képzett forgatókönyvírók. Korábban nem volt elvárás, hogy kifejezetten forgatókönyvírói végzettsége legyen valakinek, aki tévésorozatban akar dolgozni, hiszen magát a kreatív írást alig tanították. Gyanítom, hogy ez azért meg fog változni, és csak az helyezkedhet el íróként, akinek van ilyen irányú képzettsége.

Kiket vártok a hallgatók közé, szükséges valamilyen előképzettség, tapasztalat?

Azokat várjuk, akik szeretnek írni, érdekli őket a kreatív írás, de nem tudják, hol kezdjék, és azt sem, hogyan öntsék formába a gondolataikat. Azokat, akik kifejezetten vonzódnak a film és a televízió világa iránt, vannak sorozatötleteik, és szeretnék megtanulni, hogyan kell elkészíteni egy pilot epizódot. Egyetemistáknak, akik a tanulmányaik mellett plusz tudást szeretnének kapni, vagy éppen olyan fiatalokat, akik valamiért szüneteltetik a tanulmányaikat, de szeretnék hasznosan tölteni az idejüket. És persze olyan felnőtteket, akik szakmájuk mellett nyitottak új ismeretek megszerzésére. Indulnak olyan kurzusok is, amelyek már némi alaptudással rendelkező forgatókönyvíróknak szólnak, és szeretnék a már meglévő ötleteiket, terveiket fejleszteni.

NYC Skyline BW
foto 188.JPG

Hogyan működik a képzés, mit is tartalmaz a tananyag?

Az alapozó képzés egy 60 órás kurzust jelent, heti 2X3 órában. Erre a kurzusra 12-15 főt várunk. A mesterkurzus és a forgatókönyv-fejlesztő kurzus 40 órás, heti egy alkalommal, 10 héten át, heti 1X4 órában. Az iskola emellett tervezi egy angol nyelvű alapozó kurzus indítását is, ugyanúgy 60 órában. Bár a tanfolyam a tévésorozatokra koncentrál, a hallgatók a filmforgatókönyv-írás alapjaival is meg fognak ismerkedni, hiszen a történetmesélés elemei mindkét műfajt tekintve hasonlóak. A cél azonban az, hogy a hallgatók megtanulják, hogyan kell elkészíteni egy pilot epizódot, valamint egy úgynevezett sorozatbibliát. Ennek itthon nincs még kiforrott oktatása, ezt szeretném pótolni. A képzés oklevelet ad a tanfolyamot elvégzőknek.

 

Hogyan lesz valakiből sorozatíró, van erre bevált recept?

Szenvedély és érzékenység kell hozzá. Szenvedély alatt azt értem, hogy az embernek ez lesz a hobbija is, nem csak a munkája. Éjjel-nappal filmet, sorozatokat néz. Ebből tanulja meg, mi az, ami működik, mi az, ami nem. Az érzékenység pedig azt jelenti, hogy az írónak meg kell értenie, hogy nem kívülről néz a világra, amit teremt. Akkor lesz hiteles az írás, ha minden karakter én vagyok. Egy pletykás öregasszony szerepébe éppúgy bele kell tudni helyezkednem, mint egy sorozatgyilkoséba, egy családapáéba vagy egy szerelmes lányéba. Ez olyan, mint a színészet, csak egy másik irányból. Minden szereplő te magad vagy.