Van-e viccesebb sitcom a Jóbarátoknál? - Avagy a sorozat a semmiről

Amikor Magyarország a kilencvenes években Jóbarátok-lázban égett, volt egy másik sitcom, ami legalább annyira kultikussá vált Amerikában, a Seinfeld. Jerry Seinfeld stand-up komikusról kapta a címét, és a népszerűsége nem csak hogy vetekedett a Jóbarátokéval, hanem a közönség gyakorlatilag két táborra szakadt abban a tekintetben, hogy melyik sorozat a jobb, és ez a vita a mai napig fennáll. (Ebben az angol nyelvű videóban híres televíziós személyiségek mondják el a véleményüket a két sorozatról, ha valakit érdekel, merre billen a mérleg, ezen a linken megnézheti: https://www.youtube.com/watch?v=eZwEKjmW5Ro)
Ha nekem kéne megválaszolni a kérdést, azt felelném: melyik ujjamat harapjam meg? Nagyon szeretem a Jóbarátokat, 25 év elteltével is frissnek és viccesnek tartom. A Seinfeld eléggé a szőnyeg alatt érkezett a magyar közönség elé, és ott is maradt, nálunk nem nagyon ismerik (pedig az első 50 epizódot volt szerencsém fordítani is). De ha nagyon döntenem kéne, akkor, vállalva a megkövezést, a Seinfeld mellett döntenék. Véleményem szerint még jobb a humora, mint a Jóbarátoknak, még abszurdabb, és talán egy picit felnőttebb is. Larry David, író-producer olyan mértékben mozog otthonosan ebben a sketch-comedy stílusban, hogy kevesen érnek a nyomába. Nem beszélve arról, hogy a Seinfeld után 2000-ben ismét hihetetlen sikert ért el a saját életéről szóló, Curb Your Enthusiasm (magyarul Félig üres) című sorozattal, amelynek tizedik évadja januártól látható.

De miről szól a Seinfeld, és mi a titka?
Van egy epizód, amelyben Jerry és a George Costanzát alakító Jason Alexander megvitatják, miről szóljon Jerry új sorozata, amit az NBC-nek készít. Majd arra jutnak, hogy szóljon a semmiről. A semmiről, vagyis hétköznapi helyzetek viccessé tételéről (ez a sketch-comedy), például arról, hogy nincs salsa szósz az asztalon az étteremben. A Seinfeld klasszikussá vált epizódjai is hasonlóak: a négy szereplő nem tud asztalt foglalni a kedvenc kínai éttermükbe; a négy szereplő nem találja a kocsit a parkolóházban. Jerry egy idétlen ingben megy a tévéinterjúra. Egyszerű élethelyzetek, nagyon egyszerű alapkonfliktusok, amelyet az írók a rendelkezésre álló 22 perc alatt elvisznek a legdurvább abszurd komédia irányba (nem spoilerzek kivételesen). Ilyen értelemben szól a sorozat a semmiről. Nincsenek évadokon átívelő storyline-ok, még csak karakterfejlődést sem látunk. Azon röhögünk, hogyan fordul fel a szereplőkkel a világ egy apró probléma vagy kis füllentés, esetleg egy férfikezű nő miatt. Forgatókönyvírói mestermunka minden egyes epizód.
Érdemes rákeresni a sorozatra, a Félig üres pedig megnézhető az HBO Go-n.